Usein kysyttyä

Unohdin henkilökohtaisia tavaroitani ambulanssiin, miten saan ne takaisin?

Voit tiedustella asiaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen tilannekeskuksesta. Tavarat, joiden omistajuus ei ole selvillä, toimitetaan Espoon löytötavaratoimistoon (mm. kännykät, avaimet).

Voiko läheinen tulla mukaan ambulanssiin?

Ensihoitohenkilöstö arvioi asian aina tilannekohtaisesti. Ambulanssissa on rajallisesti tilaa ja turvallisuusnäkökohdat ratkaisevat asiassa.

Miksi ambulanssi ei kuljettanut minua jatkohoitoon?

Ensihoitajat arvioivat kuljetustarpeen HUS:n ensihoidon vastuulääkärin antamien ohjeiden mukaan. Päätös pohjautuu aina lääketieteellisiin perusteisiin. Aina potilasta ei tarvitse kuljettaa jatkohoitoon, paikanpäällä tehty tilan arvio ja ensihoitotoimet ovat riittäviä toimenpiteitä.

Milloin voin soittaa 112-numeroon?

Hätänumeroon 112 soitetaan aina kiireellisissä, todellisissa hätätilanteissa hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön ollessa uhattuna tai vaarassa, tai jos on syytä epäillä näin olevan. Hätänumeroon ei soiteta kiireettömissä asioissa eikä kyselytarkoituksessa. Jos epäilyttää, onko kyseessä hätätilanne vai ei, on aina parempi soittaa hätänumeroon 112 kuin olla soittamatta. Hätäkeskuspäivystäjä kysyy tarvittavat kysymykset ja antaa neuvoja ja opastaa soittajaa.

Lisätietoja hätänumeroon soittamisesta Hätäkeskuslaitoksen sivuilta

Minulla on kysyttävää tai haluan antaa palautetta, miten voin sen tehdä?

Voit antaa palautetta palautejärjestelmämme kautta. Pyrimme vastaamaan palautteisiin kolmen arkipäivän kuluessa. Voit myös soittaa pelastuslaitoksen tilannekeskukseen ensihoitoon liittyvissä asioissa ja tilannekeskus yhdistää sinut arkisin, virka-aikana ensihoidon asiantuntijalle.

Julkaistu 2.1.2012 klo 16.16 , päivitetty 1.2.2017 klo 10.37

Aihealue:
  • Ensiapu, 
  • Hätänumerot, 
  • Pelastuspalvelut, 
  • Turvallisuus