Tilannekeskuspäivystäjä on joustava ja jämäkkä asiakaspalvelija

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä

”Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos”, vastaa päivystäjä ystävällisesti Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen tilannekeskuksessa, kellon ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Puhelujen aiheet vaihtelevat puussa olevasta kissasta auraamattomiin teihin, vuotaviin kattoihin, paloaseman kulunvalvontaan ja yhteystietojen kysymiseen.

Tilannekeskukseen soittavat niin Länsi-Uudenmaan alueen kuntalaiset kuin kuntien työntekijätkin, pelastuslaitoksen työntekijät, arkkitehdit ja median edustajat sekä laaja joukko yhteistyöviranomaisia. Puhelinvaihteen lisäksi pelastuslaitoksen yleiseen sähköpostiin tipahtelee postia tasaiseen tahtiin. Päivystäjä vastailee viesteihin ja lähettää kysymyksiä eteenpäin oikeille asiantuntijoille vastattaviksi.

Tilannekeskuspäivystäjä Antti Sjöblom.

”Päivystäjän työ vaatii hyviä asiakaspalvelutaitoja, joustavuutta, jämäkkyyttä ja stressinsietokykyä. Puheluita tulee aihepiireistä laidasta laitaan ja hyvin monenlaisilta ihmisiltä. On tärkeää tietää mitkä asiat kuuluvat pelastuslaitokselle ja mitkä muille toimijoille. Asioita pitää osata myös priorisoida, ymmärtää mihin pitää puuttua heti ja mitkä asiat voi hoitaa myöhemmin”, päivystäjä Antti Sjöblom toteaa. Hänellä on taustallaan laaja-alainen kokemus pelastusalasta sopimuspalokuntatoiminnan sekä hätäkeskuslaitoksessa ja sairaankuljettajana työskentelyn kautta.

Tilannekuvaa pidetään yllä koko ajan

”Tilannekeskuksen tärkein tehtävä on ylläpitää tilannekuvaa. Sitä ei pidetä yllä ainoastaan tulipalo- ja onnettomuustilanteissa vaan päivystäjät seuraavat jatkuvasti esimerkiksi säätilaa, vedenpinnan tasoja ja muiden viranomaisten tiedotteita onnettomuuksista, sähkökatkoksista ja veden jakeluhäiriöistä. Tilannekeskus tiedottaa poikkeavista tilanteista tarvittaessa Länsi-Uudenmaan alueen kunnille ja yhteistyöviranomaisille”, Antti Sjöblom kertoo.

Tilannekeskus ylläpitää myös hälytysjärjestelmää, erilaisia yhteystietolistoja ja tietoja kemikaaleista sekä erityiskohteista ja -kalustosta. Lisäksi se välittää viranomais- ja mediatiedotteita sekä huolehtii monista pelastuslaitoksen sisäisen viestinnän tehtävistä. Tilannekeskus ottaa myös vastaan vikailmoituksia Espoon kaupungin kiinteistöistä ja liikuntapaikoista virka-aikojen ulkopuolella ja välittää ne eteenpäin huoltohenkilöstölle.

Päivystäjien työvuorot ovat 12 tunnin mittaisia, klo 09-21 tai 21-09. ”Ensin tehdään kaksi päivävuoroa, sitten kaksi yövuoroa ja tämän jälkeen on neljä vapaapäivää. Työaikarytmi sopii minulle hyvin”, Antti Sjöblom sanoo. ”Ennen yövuoroja iltaisin ja välipäivinä on aikaa olla perheen kanssa. Toisaalta varjopuolena on, etteivät työvuorot katso viikonloppuja tai pyhäpäiviä. Päivystämme 24/7/365”, hän toteaa. ”Palokuntayhteisö auttaa asiassa. Täällä on aina valmiudessa väkeä ja juhlapyhiä vietetään yhdessä paloasemalla työtehtävien niin salliessa.” Yöt ovat tilannekeskuksessa pääosin rauhallisia. Puhelut ovat useimmiten kiinteistöjen vikailmoituksia tai pelastustoimen keikkoja. Yöaikaan päivystäjät ehtivät tehdä kiireettömiä töitä ja omia vastuutehtäviään.

Ihmisten auttaminen on työssä tärkeää

Päivystäjä Antti Sjöblom.”Hyvä työpäivä on sellainen, ettei kukaan kuole ja tuntuu, että pystyn auttamaan ihmisiä heidän arjessaan”, Antti Sjöblom pohtii. ”Huonona päivänä tapahtuu jokin suuri tai surullinen onnettomuus. Ihmisten hätä ja heidän auttamisensa ensivaiheessa on usein raskasta. Huono päivä voi olla myös sellainen, että tulee paljon puheluita, joissa ihmiset tai eri toimijat eivät ota vastuuta omasta elämästään tai työstään, vaan odottavat, että pelastuslaitos tulee ja tekee asiat heidän puolestaan”, hän toteaa.

Antti Sjöblom muistuttaa, että tilannekeskukseen kannattaa olla yhteydessä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin: "Ennakoimalla voidaan yleensä auttaa paremmin kuin vahinkoja korjaamalla. Meille uskaltaa kyllä soittaa ja kertoa asioista tai kysyä neuvoa. Emme voi palvella hyvin, ellemme saa tietoa, että jotain on jossain tapahtumassa. Yhteistyöllä saadaan aikaan parhaita tuloksia.”
Tilannekeskuksen yhteystiedot
Lisätietoa tilannekeskuksesta

Julkaistu 25.10.2012 klo 12.50 , päivitetty 2.9.2020 klo 12.30

Aihealue:
  • Pelastuspalvelut, 
  • Turvallisuus